Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post Reply
User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Wed Aug 28, 2013 9:20 pm

Човек като се застои повечко у дома започва да намира време за нещата, които отлага с месеци, та и моята работа такава..
Като един виден домошар последните дни, най-накрая си изчистих мазата от всички излишни боклуци, но успях да изровя и комплект медни свещи NGK BKR6EY, които са на около 15к км. Купих ги и ги сложих веднага, след като станах собственик на Примерата, т.е. карал съм ги докато абсолютно всичко по автомобила е било сток. Не мисля, че имам причина да се притеснявам за състоянието им, предвид което ги използвах за експеримента и ако съм доволен, ще карам с тях.
В момента съм с NGK BKR6EIX, водят се уж най-доброто на NGK, различно от RACING серията им, на около... купих колата на 65к км, карал съм копърките 15к, а сега съм на 133к, т.е. излиза, че иридиевите са на около 55к км. Нямам оплаквания от тях.

Вдъхновен от Иво (Шарки от Варна) и на база тази тема в братския щатски форум http://www.sr20-forum.com/naturally-asp ... plugs.html" onclick="window.open(this.href);return false;, реших да опитам.
Вчера си поръчах нова дистрибуторна капачка, заедно с нов палец, от Евро 07 на фирмата YEC. Водят ги японски, уж хората са доволни от тях, ще видим. ОЕМ не успях да намеря. Стани ги беше разпродал, а Слави имаше опция да ми поръча, но с доставка в средата на септември, а аз съм крастав и не става. В крайна сметка с 50 кинта няма да фалирам.. Кабелите на свещите са ми практически чисто нови, купувани от САЩ, на 3 години и на не повече от 30к км.

Предвид горното, считам запалителната система за изрядна и общо взето би трябвало ако модифицирането на свещите е наистина ефективно, да го усетя.

Какво направих тази вечер - ами аналогично на стъпките в темата от SR20, почистих свещите, сложих си едни слъчеви очила 8-) и се метнах с дремела, който си купих от Бриколаж (най-евтиния възможен - близо 50 лв с куп приставки - китайски ама за моите цели повече от идеален).
За жалост още с първата свещ усетих, че съм прекалил леко с изрязването. На снимката Вадим е изрязал масата точно до там, където свършва електрора. Аз малко повече си отпуснах ръката и моята маса свършва някъде посредата на керамиката :D И понеже още с първата свещ си изтървах ръката, другите 3 свещи го отнесаха по идентичен начин. Качвам снимки на постиженията си.
Общо взето не мисля, че нещо фрапантно се е случило, защото така или иначе след подрязването на масата трябва отново да се провери гапа и да се регулира. Трябва да е 0.9 по спецификация, т.е. ще трябва доста да угъна масата, което означава, че ще я доближа отново до електрода.

Всичко по-горе по повод частта Side Gap.

Колкото до т.нар. индексиране - взимате свещта и поставяте контролни точки с маркер. На моите снимки (на втората снимка) се виждат тези марки.
Идеята е точката в горната част на керамиката да съответства (т.е. да е в едно съосие) с масата от долната част на свещта. Каква е целта - целта е когато свещта се завие в цилиндъра, тази точка от горната страна да сочи 6 часа. Или с други думи - масата трябва да е към изпускателния колектор, така че да не 'пречи' на постъпващата от всмукателния колектор горивна смес. Или с още по-други думи - по-голямата искра, централно насочена към горивната срещ да посреща потока. Теоритично би трябвало това да доведе до по-бързо и качествено възпламеняване, но според мен ефектът тук не е кой знае какъв. Но самата операция е толкова проста, че дори допускайки макар и минималния ефект, си заслужава човек да опита, защото.. просто не коства нищо.
Сега - едно уточнение - няма гаранция, че свещите и четирите ще се завият на 100% така, че всяка да е с маса към изпускателния колектор. За целта всяка свещ, една по една, започвате да я завивате във всеки цилиндър, докато си намерите цилиндъра, в който като се навие и затегне е най-близо до 6 часа.
При мен 2 от свещите са на 6 часа, една е на 7 часа, а последната подминава 7 и е към 8 часа. Но това беше най-добрият възможен вариант.

Утре ще монтирам всичко и ще споделя впечатленията си. Не очаквам някакви чудеса, но е общо взето 1 час играчка, никакви пари, предвид което си заслужава експеримента. Ако има ефект, евала. Ако не - здраве да е :)
Attachments
280820131526.jpg
280820131526.jpg (2.5 MiB) Viewed 19472 times
280820131527.jpg
280820131527.jpg (2.45 MiB) Viewed 19472 times
280820131529.jpg
280820131529.jpg (1.27 MiB) Viewed 19472 times
280820131530.jpg
280820131530.jpg (2.9 MiB) Viewed 19472 times
280820131531.jpg
280820131531.jpg (2.93 MiB) Viewed 19472 times
280820131532.jpg
280820131532.jpg (1000.21 KiB) Viewed 19472 times
280820131533.jpg
280820131533.jpg (1.7 MiB) Viewed 19472 times
280820131534.jpg
280820131534.jpg (1.37 MiB) Viewed 19472 times
Image

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Thu Aug 29, 2013 10:34 am

Днес трябва да намеря и да си купя луфтомер, за да мога да си гапна наново свещите. Очевидно е, че след скъсяването на масата лъсна по-голям от нормалното гап. Снощи обаче ги 'поначуках' леко и се получи още по-добре. Резултатът е доста близък до снимката от линка: http://static.summitracing.com/global/i ... 5962_w.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (NGK Racing серията).
Ще направя 1-2 снимки на финалния вариант, след като настроя правилно гапа и преди да ги монтирам в мотора.
Image

User avatar
Shark_LX
CA18 Legend Elite
Posts: 31
Joined: Thu Aug 29, 2013 10:31 am
Location: Варна

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by Shark_LX » Thu Aug 29, 2013 10:37 am

Очакваме да се похвалиш като ги боднеш ;)

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Thu Aug 29, 2013 10:40 am

Ти да видиш, аз дори не знаех, че си горд член на нашето малко SR20 community :lol:
Image

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Thu Aug 29, 2013 6:45 pm

Днес беше егати деня, честно.. Както и да е, бърз отчет на случилото се.
Лесно си намерих луфтомер, купих го за 10 лв, общо взето колкото получих от вторични суровини за всички ненужни чаркове за Нисан събирани през годините :D 20 кила железа за 1 простичък, но полезен инструмент..
Гапнах свещите, в момента са на 0.9. Както очаквах, след гапването масата се доближи до електрода и крайният резултат според мен е повече от добър. За справка, първата снимка по-долу.
С много голямо разочарование установих, че иридиевите свещи, които свалих бяха с тотално различен гап. На първи цилиндър беше по-малко от 0.8, на 2 и 3 беше 0.8, а на 4 не съм сигурен дали имаше и 0.2.. Малко вероятно да съм пренавил свещта и масата да се е угънала в резултат удар с буталото, но така или иначе след няколко дни ще проверя какво е положението с новите сайд гапнати копърки.
Индексирането също се получи сравнително добре. Имам 2 резултата на 6 часа, един на 9 и един на 5. Без подлагането на допълнителни шайби/дифтунги - толкова.

Впечатленията ми са, че ефект общо взето няма. Може и да има, изразим в някакви цифри, било то на дино или разход, но т.нар. butt dyno казва, че ефект няма. Нищо де, заслужаваше си да опитам, не ми костваше нищо. Може пък и да се е подобрило нещо в крайна сметка. А може и тепърва да се прояви, след като започна отново да я настройвам, надявам се съвсем скоро. Може да се стабилизират смесите или да изкарам по-читави смеси или... Може и нищо да не стане в тая насока, а просто да започне да ми гори по-малко... Ще следя и ще споделя.

Днес си смених палеца и дистрибуторната капачка. По препоръка си купих YEC. Пише, че са японски, но едва ли е така, което всъщност няма особено значение. От смяната им усещам някаква разлика, но не толкова защото съм си купил някакви неземни чаркове, а защото се оказа, че заводската ми 20 годишна оригинална дистрибуторна капачка е дала стабилно фира. Пак на снимките по-долу се вижда ясно - леглото/ухото или както там се нарича, на което се нанизва късия кабел откъм бобината се беше сцепило, нещо което съм пропуснал. Като го гледам колко е бяло, по всяка вероятност е прихвърчало искра. Така или иначе минало, подмених я. Палецът ми в сравнение с новия е доста по-износен.
Лошото обаче от цялата работа е, че заради цепнатината в корпуса на капачката, кабелът се е окислил и се беше спекал здраво, т.е. нямаше излизане. Един неземен капацитет, служител на Евро 07, прояви инициативност и въпреки съветът ми да не се занимава, за да не го скъса, взе нещата в свои ръце и ми осакати оригиналния японски кабел.. Ще го заменя, със задружни усилия намерих решение, но все пак ми е малко тъпо. Щях да си стисна с клещи повреденото ухо на капачката, за да се счупи тотално и да си измъкна кабела. След това с елементарно почистване щеше да е като нов. Уви, тъпака си е тъпак, защото нали Ганьо може и знае всичко...

Та това е крайния резултат всъщност. От тук нататък остава да следя поведение след настройката на ЕКУ-то или евентуално промяна в разхода, което ме съмнява. Проблемните симпотими в работата на двигателя, основно заради които се захванах с всичко това, за жалост остават. С всеки изминал ден се убеждавам, че да си настроиш ЕКУ-то кадърно е нещо като блян. Въпрос на компромис общо взето май, или който както го разбира..
Attachments
290820131535.jpg
290820131535.jpg (1.55 MiB) Viewed 19449 times
290820131536.jpg
290820131536.jpg (1.83 MiB) Viewed 19449 times
290820131537.jpg
290820131537.jpg (1.01 MiB) Viewed 19449 times
290820131538.jpg
290820131538.jpg (2.21 MiB) Viewed 19449 times
290820131539.jpg
290820131539.jpg (1.38 MiB) Viewed 19449 times
290820131540.jpg
290820131540.jpg (1.67 MiB) Viewed 19449 times
290820131542.jpg
290820131542.jpg (1.59 MiB) Viewed 19449 times
290820131543.jpg
290820131543.jpg (1.81 MiB) Viewed 19449 times
Image

User avatar
Gadniara
Track специалист
Posts: 13
Joined: Sun Jul 28, 2013 1:45 pm

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by Gadniara » Thu Aug 29, 2013 10:24 pm

На тазгодишния Нисан събор на писта Дракон карах със свещи направени по този метод, но също не усетих никаква разлика. :roll:

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Thu Aug 29, 2013 11:00 pm

Дано с времето усетя някаква разлика. Не че съм се хванал като удавник за сламка, но чисто теоритично има логика в това да има подобрение от тези интервенции. Друг е въпросът, че конкретно при мен, поради една или друга причина, днес не усетих особена разлика. Може и просто да съм скептично настроен и да подценявам ефекта, но едва ли, защото преди 6 години, когато подмених за първи път копърките с иридиеви и излязох на пробно кръгче, не можех да си позная колата. Днес не усетих подобно нещо..
Image

User avatar
Shark_LX
CA18 Legend Elite
Posts: 31
Joined: Thu Aug 29, 2013 10:31 am
Location: Варна

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by Shark_LX » Fri Aug 30, 2013 9:59 am

Значи да поясня - при мен свещите бяха зле по дефолт (BCPR5-ES на десетки хиляди км). Имах осезаемо лошо изгаряне, с невървене, тънка миризма на неизгорял бензин в товар, леки мисфайъри на айдъл. Реших да пробвам и разликата беше фрапираща - особено в началото. Колата стана доста по-сприхава, празния ход стана бетон, миризмата на бензин я нямаше а на нейно място се появи миризмата на 13-ки :) Може и да имало и известно подобрение в разхода, но и да е имало е под литър на 100. Като ми остане време, ще сваля една свещ и ще я снимам - до сега съм им направил над 6000 км в този им вид.

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Fri Aug 30, 2013 11:48 am

Вчера, надявам се на шега, бях заплашен от един приятел, който ми обясни, че тепърва да очаквам да ми гръмне бобината или комутатора :D
Нещо нямам притеснения.. Днес е ден за концерт, като мине - отново се хващам, че имам да правя някои други доработки.
Image

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Mon Sep 02, 2013 7:18 pm

Много лек ъпдейт - в крайна сметка подмяната на дистрибуторната капачка, палеца и въпросните свещи доведе до положителен резултат. Днес доста приятно установих, че двигателят работи идея по-леко. Идея си нямам по каква точно причина, но всеобщата картинка е леко променена, към по-добро.
Доволен съм. Особено след като бързо намерих с какво да заменя скъсания кабел, за което благорадско на Дидо Рашков.
Image

User avatar
dido ra6kov
Т4 мераклия
Posts: 15
Joined: Mon Sep 02, 2013 12:33 am

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by dido ra6kov » Tue Sep 03, 2013 10:50 pm

Марти, повярвай ми, по-добрата и лека работа на мотора е на лице заради новата дистр. капачка и палец, а не се дължи на мега, хипер технологичната обработка на свещите. Просто, при новите палец и капачка се е намалило технол. разстояние м/у тях (м/у палеца и пъпките на капачката) и с това се е подобрила проводимостта им и коректната им работа.............

User avatar
martin7937
Администратор
Posts: 236
Joined: Sun May 13, 2012 7:10 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by martin7937 » Wed Sep 04, 2013 10:29 am

Най-вероятно е така, но ще покарам малко с тези свещи и след да речем 1.000 км ще ги извадя, за да видя в какво състояние са.
Иридиевите които извадих ми се струват вече доста амортизирани. Нямам реално съмнения да мисля, че не работят ОК, но керамиката е доста пожълтяла, резбите са ръждясали, масите са една идея заоблени. Единствено електродът им изглежда непокътнат, но нормално - все пак са на доста години и хиляди километри.
Image

User avatar
krdonev
Posts: 5
Joined: Mon Oct 07, 2013 12:18 am

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by krdonev » Tue Oct 22, 2013 10:08 am

Преди години и аз експериментирах с един стар комплект свещи по-горния метод. Разлика се усещаше минимална в ниските, но може и да е било илюзия :roll: .
А от доста време си търся ето такъв луфтомер.
Attachments
sloping-edge-disc-spark-plug-gauge-gap-tool-78203-aaronngu77-1001-08-aaronngu77@13.jpg
sloping-edge-disc-spark-plug-gauge-gap-tool-78203-aaronngu77-1001-08-aaronngu77@13.jpg (134.56 KiB) Viewed 19159 times
Image Image

User avatar
skydiver
GT addicted
Posts: 351
Joined: Wed Dec 05, 2012 11:44 pm
Contact:

Re: Spark Plugs - Side Gap + Indexing

Post by skydiver » Tue Oct 22, 2013 10:13 am


Post Reply